Külföldön történt haláleset hazai anyakönyvezése

előzetes időpont-egyeztetés szükséges

Az eljárás rövid ismertetése: Magyar állampolgár külföldön bekövetkezett halálesetének Magyarországon történő anyakönyvezése. A kérelemről készült Adatlapot és az iratokat az anyakönyvvezető a Pest Vármegyei Kormányhivatal Hazai Anyakönyvi Osztályához továbbítja az anyakönyvezés teljesítése céljából. Az anyakönyvi eseményről magyar nyelvű halotti anyakönyvi kivonat készül. 

Az eljárás jogi alapja: 

  • A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
  • Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
  • Az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII. 20.) Korm. rendelet

  • A nemzetközi magánjogról szóló 2017. évi XXVIII. törvény

  • A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény, valamint a magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény végrehajtásáról szóló 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet

  • A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény, valamint a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról szóló 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet

  • Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény

  • 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről

  • 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról

Illetékességi terület: A kérelem bármely település Polgármesteri Hivatalának Anyakönyvvezetőjénél benyújtható. A haláleset bejegyzésére a Budapest Főváros Kormányhivatala Hazai Anyakönyvi Osztálya illetékes.

Benyújtandó dokumentumok:

  • az elhunyt személyi igazolványa, útlevele,  lakcímkártyája
  • a külföldi halotti anyakönyvi kivonat hiteles magyar fordításban (OFFI)
  • az elhunyt születési anyakönyvi kivonata
  • az elhunyt családi állapotát igazoló okirat

Eljárási illetékek: Az eljárás illetékmentes.

Eljárás megindítása: személyes megjelenéssel történik

Ügyintézési határidő: a Kormányhivatal ügyintézőjének kézhezvételétől számított 40 nap 

I. fokon döntést hozó szerv: Biatorbágy Város Anyakönyvvezetője, illetve a Budapest Főváros Kormányhivatala Hazai Anyakönyvi Osztálya 

II. fokon eljáró hatóság: Az anyakönyvi szerv döntéseivel szemben nincs helye fellebbezésnek, a fél azonban a határozat ellen közigazgatási pert indíthat a határozat közlésétől számított 30 napon belül közigazgatási tevékenységgel okozott jogsérelemre hivatkozással a közigazgatási és munkaügyi bíróságnál.

Ügyintézés helye