Intermodális csomópont és P+R parkoló Biatorbágyon

Biatorbágy vasútállomásának és környékének rendbetételére, valamint a vasúti pálya korszerűsítésére több szálon is folyik a tervezés.

Biatorbágy közösségi közlekedése a Forgalomtechnikai Fejlesztési Terv elkészítése óta folyamatosan javul, amelyet a város vezetése 2006-ban hagyott jóvá. Dugók és zsúfolt buszmegállók jellemzik Biatorbágy reggeli csúcsforgalmát. Különösen nagy forgalom tapasztalható a Szabadság út – Ország út környékén évek óta. Gyakori, hogy az Ország úton hosszú sorok alakultak ki Budapest irányában, amely nem ritkán a Meggyfa utcai autóbusz megállóig tart. A Forgalomtechnikai Fejlesztési Terv forgalomszámlálási adataiból kiderül, hogy 2003 és 2005 között az autók száma közel 2 év alatt a duplájára nőtt a Szabadság úton.

P+R – park and ride, K+R – kiss and ride,
B+R – bike and ride

 
Olyan rendszerek, ahol a gépkocsikat,
kerékpárokat tömegközlekedési eszközök,
pl. vonat, metró, stb. megállójában hagyják
az utasok és onnan tömegközlekedési
eszközzel folytatják útjukat. Számunkra
talán furcsán hangzik a Kiss and Ride (K+R)
elnevezés. Ezek a helyek pár perces megállást
biztosítanak azon autósok számára, akik
elkísérik családtagjaikat, barátaikat az
állomásra, majd rövid búcsúzást követően
elhagyják a parkolót.

A zsúfoltság csökkentése megoldást várt, ennek érdekében fejlesztjük városunk tömegközlekedését. A közlekedési vállalatokkal folytatott egyeztetési tárgyalásokon Wágenszommer István alpolgármester vett részt. A sikeres megállapodások születtek a Volánbusz járatok átütemezésére és a MÁV elővárosi vasúti közlekedésének bővítésére. A járatok számának növelése és kiterjesztése csak az első lépés, hogy minőségi tömegközlekedési hálózat létesüljön Biatorbágyon és eszközként szolgáljanak a lakosok által már régóta kifogásolt közlekedési viszonyokra. A nehézség megoldására intermodális központ kialakítására kerülne sor, amely összekötné a vasúti és autóbusz közlekedést a gyalogos, biciklis és autós forgalommal.

A Budaörsi Kistérség Többcélú Társulása (BKTT) pályázatot kíván benyújtani a Közlekedés Operatív Programkeretében megvalósítandó kiemelt projektek című, azon belül „Megvalósíthatósági tanulmány készítése” pályázati felhívásra, „Elővárosimultimodális átszálló központ kialakítása a biatorbágyi vasútállomás területén” címmel.

A BKTT megbízásából a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) készíti a Budaörsi Kistérség és környéke multimodális közlekedési modelljét. A pályázat célja egy részletes megvalósíthatósági tanulmány elkészítése, ami alapján a későbbiekben az előkészítésre és megvalósításra irányuló pályázat beadható. A beruházás célja egy korszerű átszálló csomópont létrehozása, mintegy minta jelleggel, elsődlegesen a Zsámbéki-medencéből és Biatorbágyról Budapestre irányuló utasforgalom, illetve a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában készülő P+R parkoló forgalmának kiszolgálására.

A NIF Zrt. megbízásából a Tura-Terv Kft. készíti az állomás környékén a parkolók és buszforduló kialakítását. Az állomás környezetében részben a Gyöngyvirág utcai oldalon összesen 270 parkoló elhelyezésére van lehetőség. A jelenlegi parkoló területén K+R (kiss+ride), B+R (bike+ride) parkoló is kialakításra kerül, fedett kerékpártárolóval. A parkolókból mindkét oldalon szintbeni kapcsolat lesz a szélső vágányok felé, közös peronon biztosítva az átszállást a vasút és busz között.

A NIF Zrt. vasúti pálya korszerűsítésére közbeszerzési pályázatot írt ki. A tervező cég az UTIBER-COWI Konzorcium feladata a vasúti pálya most 140 km/h sebességi korlátját 160 km/h-ra növelni. Ez a pályatest felújítása mellett ívkorrekciókkal is járna. A beruházás megvalósítása 2014-után várható.