Születési családi és utónév változtatása

előzetes időpont-egyeztetés szükséges

Az eljárás rövid ismertetése: A születési családi és/vagy utónév megváltoztatása iránti kérelmet az eljáró anyakönyvvezető Budapest Főváros Kormányhivatala Állampolgársági és Anyakönyvi Főosztály Névváltoztatási Osztályához küldi meg. A születési név megváltoztatása más személy  jogos érdekét nem sértheti. Kiskorú kérelmező esetén a szülők együttes megjelenése szükséges a kérelem benyújtásához. Amennyiben a kiskorú 14. életévét betöltötte, az ő személyes megjelenése is szükséges. Élő személy családi nevének viselésére irányuló kérelem esetén az érintett személy hozzájárulása, elhalt személy családi nevének viselése esetén a halotti anyakönyvi kivonat bemutatása szükséges. A megváltozott adatokat tartalmazó anyakönyvi kivonat kiállítása bármely település Polgármesteri Hivatalának anyakönyvvezetőjétől kérelmezhető. A változással érintett személy az új okmányok cseréjéről köteles haladéktalanul gondoskodni.

Az eljárás jogi alapja: 

  • A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
  • Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
  • Az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII. 20.) Korm. rendelet

  • A nemzetközi magánjogról szóló 2017. évi XXVIII. törvény

  • A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény, valamint a magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény végrehajtásáról szóló 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet

  • A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény, valamint a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról szóló 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet

  • Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény

  • 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről

  • 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról

Illetékességi terület: A kérelem bármely település Polgármesteri Hivatalának Anyakönyvvezetőjénél, külföldön élő magyar állampolgár esetén bármely hivatásos konzuli tisztvelőnél benyújtható. A kérelem elbírálása ügyében Budapest Főváros Kormányhivatala illetékes.

Benyújtandó dokumentumok:

  • születési anyakönyvi kivonat
  • kérelmező személyes okmányai
  • házas családi állapot esetén házassági anyakönyvi kivonat
  • azon személyek születési anyakönyvi kivonata, akiket a névváltoztatás érint (kiskorú gyermekek)
  • az igazgatási szolgáltatási díj befizetéséről szóló igazolás

Eljárási illetékek: 10.000.-Ft igazgatási szolgáltatási díj, melyet a Budapest Főváros Kormányhivatala 10023002-00299592-00000000 sz. számlájára szükséges átutalni, közlemény rovatba írandó: névváltoztatás, valamint a névváltoztatással érintett személy házassági és születési neve.

Eljárás megindítása: személyes megjelenéssel történik

Ügyintézési határidő: 45 nap

I. fokon döntést hozó szerv: Budapest Főváros Kormányhivatala

II. fokon eljáró hatóság: Az anyakönyvi szerv döntéseivel szemben nincs helye fellebbezésnek, a fél azonban a határozat ellen közigazgatási pert indíthat a határozat közlésétől számított 30 napon belül közigazgatási tevékenységgel okozott jogsérelemre hivatkozással a közigazgatási és munkaügyi bíróságnál.

Ügyintézés helye
Biatorbágyi Polgármesteri Hivatal
Igazgatási osztály
2051 Biatorbágy, Baross Gábor utca 2/a
06 23 310-174/223 +36 70 640 97-56
anyakonyvvezeto@biatorbagy.hu, verebelyi.anita@biatorbagy.hu